16.06.2022

Atea och BDX höll seminarium om IT-säkerhet

Den snabba digitaliseringen som sker i vår värld har skapat helt nya möjligheter till att arbeta smartare, effektivare och mer hållbart. Bolag, stora som små, använder sig av affärssystem, servrar och digitala tjänster som ofta är tätt sammanflätade och integrerade med varandra. I det stora hela har vår vardag blivit enklare, men det är inte helt utan risk. 

Den första juni anordnade Norrbottens Byggmästareförening ett webbinarium för sina medlemmar tillsammans med BDX och deras IT-partner Atea. BDX, som våren 2022 blev utsatta för en IT-attack, representerades av vd Catrin Ingvarsson som berättade om vad som hände, hur det påverkade verksamheten och hur BDX tog sig igenom attacken med kreativitet och engagemang.

Du hittar en inspelning av webbinariet längre ner på sidan! 

– Vi har ungefär 12 000 ordrar per dag, vilket är en order var tredje sekund och vi är i princip fullt digitaliserade i orderhanteringen. Från tjänster inom logistik till industri, anläggning och entreprenad. Vi blir väldigt påverkade när allt ligger nere, förklarar Catrin under webbinariet.

IT-attacken som BDX råkade ut för var en såkallad ransomeware-attack där alla filer och system krypteras och blir otillgängliga för användarna. Björn Odelfalk på Atea är specialiserad inom IT-säkerhet och har lång erfarenhet från dessa typer av attacker. Han menar att snittkostnaden för ett utsatt bolag uppgår till hela sju miljoner kronor per incident. För att upprätthålla ett effektivt skydd behöver bolag se på IT-säkerhet på samma sätt som brandskydd.

– Vi ska för det första inventera och veta vilket sorts skydd vi har, där brandväggar och antivirus kan jämföras med till exempel en jordfelsbrytare. Sedan behöver vi något som kan upptäcka när något går igenom maskorna, på samma sätt som en brandvarnare fungerar. Vi behöver även brandsläckaren, i vårt fall olika förmågor som kan släcka en incident i IT-säkerheten. Avslutningsvis ska allt återställas efter incidenten, till exempel via back-ups.

Idag arbetar fortfarande BDX med att återställa allt som gick förlorat eller skadades under vårens IT-attack. Men det var inte bara data som tog en törn. Avsaknaden av de dagliga systemen och rutinerna ledde till en stor arbetsbelastning på personalstyrkan, något som en del fortfarande återhämtar sig ifrån.

Sådana här attacker tar väldigt hårt på en organisastion. Men om man ska ta med sig något positivt så är det att det skapar en känsla av samhörighet – vi löser det här tillsammans, avslutar Catrin Ingvarsson, vd på BDX.

Vi på Norrbottens Byggmästareförening vill rikta ett stort tack till Catrin Ingvarsson, Björn Björn Odelfalk och alla andra som deltog på webbinariet!

Se hela webbinariet här: